Somehuijaus

Sosiaalisessa mediassa kuten millä tahansa muullakin toimialalla esiintyy huijausyrityksiä, joilla käyttäjää yritetään harhauttaa yhteistyöhön usein maksua vastaan. Mistä tunnistaa tyypillisen huijausyrityksen?

SMFR:n Instagram-tilille tuli uusi viestipyyntö, jonka avasin ja luin arvellen sitä huijaukseksi vähintäänkin epäilyttävän lähettäjän nimen takia, minkä lisäksi epäilyä lisäsi erikoinen viestin rakenne, koska ensimmäisessä kappaleessa oli screenshot toiselta sivulta ennen varsinaista tekstikappaletta.

Ei erityisen vakuuttava aloitus.

Epäilyyn johtaneet syyt ovat kuvasta erittäin helposti nähtävissä: lähettäjän nimi on epämääräinen, teksti on huonoa ja sisältää paljon kielioppivirheitä sekä sanavälit ovat vaihtelevia. Myöskään tekstin lopussa oleva linkki ei toiminut.

Hyvin usein huijausviesteihin sisältyy tällaisia virheitä.

Tässä vaiheessa oli jo selvää, että kyseessä on huijaus. Olin kuitenkin utelias ja päätin tutkia asiaa hieman lisää selvittääkseni kyseisen yrityksen taustoja. Avasin heidän verkkosivustonsa https://chloeginger.com/, jonka ensivaikutelma oli kohtuullisen asiallinen alkaen pian selvitä huijaukseksi.

Ensimmäiseksi kokeilin soittaa heidän asiakaspalveluunsa kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla linja oli heti varattu eikä puhelu edes yhdistynyt. Kuinka yllättävää se olikaan, kun eihän huijausyritys voisi asiakasta palvellakaan. Myöskään Instagramissa lähettämiini yhteydenottopyyntöihin ei vielä kirjoitushetkeen mennessä ollut vastattu.

Seuraavaksi avasin F.A.Q.:n, jonka sisältö ei lainkaan yllättänyt: kolme kysymystä, joista kaksi käsittelee tilausten saapumattomuutta ja yksi tilausaikaa. Näiden tarkoitushan on vain harhauttaa ostajaa luomalla turvallisuuden tunnetta, kun todennäköisesti hän miettii uskallanko tilata ja mitä teen, jos tilaus ei saavukaan perille.

F.A.Q.:sta ei esimerkiksi löydy vastauksia maksutapoihin, tuotteiden kokovalintoihin, alennuskoodeihin, reklamaatioihin tai palautus- ja vaihtokäytäntöihin. Myöskin F.A.Q.:n tekstin tyyli on hieman outo: kuvailevaa ja kertovaa tekstiä, jota lukiessa sain enemmän tunteen seikkailukirjasta kuin asianmukaisen yrityksen verkkosivuston tekstisisällöstä.

About us -kohdassa huomioni kiinnittyi ensimmäiseen lauseeseen “Chloeginger is a brand of ASLADEL LTD – -“. Chloeginger on siis ASLADEL LTD:n brändi. Hyvä kikka on yrittää olla isomman yhtiön alaisuudessa ja näyttää näin isolta ja vakaalta yritykseltä, mutta seuraava outous odotti jo ihan ovella. Googletin ASLADEL LTD:n ja siitä ei löytynyt käytännössä mitään tietoa. Vain muutamia epämääräisiä sivustoja, jotka osoittavat yrityksen olevan alle vuoden vanha ja rekisteröity Lontooseen.

Tuotteet

Ja eivät omituisuudet tähän päättyneet suinkaan. Avasin sleepwear-valikon katsoakseni millaisia yövaatteita heillä on valikoimassa, mutta yllätys ei ollut kovin suuri: kuvat ovat selkeästi tietokoneella tehtyjä eivätkä näytä lainkaan luonnollisilta – ne ovat muovisia kuin Barbie-nukke. Useissa kuvissa myöskään mittasuhteet eivät kohtaa, ja eräässäkin kuvassa toinen kämmen on selkeästi eri kokoinen kuin toinen, jos edes samasta henkilöstä ovat peräisin. Tuotekuvauksissa on lisäksi toistuvasti kirjoitusvirheitä ja pornahtavaa kielenkäyttöä.

Ja kuinka ollakaan, epämääräisyydet vain jatkuivat tällä kertaa tuotteiden hinnoittelussa. Yövaatteiden kummallinen hinnoittelu sai minut tarkastelemaan niitä tarkemmalla silmällä ja löysin jälleen monta epäkohtaa.

Chloegingerillä on yövaatteita valikoimassaan 83 kappaletta, joten yövaatteen keskihinnaksi tulee 70,25$ (5831,17$/83). Mielestäni hinta on aika korkea yövaatteelle verrattuna laadukkaisiin urheiluvaatteisiin.

Tuotteiden hintahaarukka on kapea ja usealla niistä on täsmälleen sama hinta kuin muilla tuotteilla vaikka itse tuotteet ovat täysin erilaisia keskenään. Samaa hinnoittelulogiikkaa käytetään myös muissa tuoteryhmissä, mutta korkeammilla hinnoilla tottakai. Yksikin huijaus vähintään yhdellä tai useammalla tuotteella on kannattavaa korkealla keskihinnalla.

Instagram

Viimeisenä muttei suinkaan vähäisimpänä huijauskeinona on Chloegingerin IG-tili. Chloegingerofficialilla on 80,1 tuhatta seuraajaa, joka on todella kova luku verrattuna tunnettuihin toimijoihin kuten esimerkiksi urheiluvaatevalmistaja ICANIWILL:iin, jolla on 261 tuhatta seuraajaa.

Liki 100k seuraajamäärällä IG-tilin sisältö pitäisi jo olla laadukkaasti tuotettua, mutta Chloegingerillä kuvat ovat huonolaatuisia, ylifiltteröityjä eikä yhtä kuvaa lukuun ottamatta vaatteissa näy mitään brändilogoja.

Lisäksi engagement rate on heidän profiilissaan poikkeuksellisen alhainen, mikä kertoo isosta valekäyttäjien määrästä. Mikä se engagement rate sitten on? Se on vertailuluku, joka ilmaisee yksittäisen postauksen tykkäyksien ja kommenttien lukumäärän suhteessa seuraajien määrään prosentteina (tykkäyksien lukumäärä + kommenttien lukumäärä/seuraajien määrä x 100).

Chloegingerin viimeisimmän postauksen engagement rate on 0,97%, kun taas SMFR:n viimeisimmän postauksen engagement rate on 9,21%. Influencer Marketing Hubin vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan keskimääräinen engagement rate oli Instagramissa alle 1000 seuraajalla 8% ja alle 100k seuraajalla 2,4%.

Kun Chloegingerin viiden viimeisimmän postauksen keskiarvoksi jää 5,51%, ja SMFR:n viiden viimeisimmän postauksen keskiarvoksi jää 37,42%, on myös näinkin havaittavissa matemaattisesti kuinka valeprofiilin postaukset eivät ole keskimäärin olleet kiinnostavia suurelle seuraajamäärälle suhteessa SMFR:n pieneen seuraajamäärään. Ja 80 tuhannella seuraajalla tämä on epäilyttävää yhdessä muiden tekijöiden kanssa.

Kaavion 1 tiedoilla voidaan laskea ja paljastaa huijaus laskemalla engagement rate.

Vertailemalla Instagram-sisältöä yrityksen Facebook-sivustoon, jos sellainen on, voidaan myös löytää huijaukseen viittaavia tekijöitä. Tässä tapauksessa Chloegingerillä on FB-sivusto, mutta siellä on vain 785 seuraajaa eikä kuvissa ole lainkaan tykkäyksiä saatikka kommentteja. Tästäkin voidaan jo päätellä kyseellä olevan epämääräinen huijaustili, kun sitä verrataan yrityksen 80 tuhannen seuraajan IG-tiliin.

Lopputulos

Erittäin suurella todennäköisyydellä kyseisestä verkkokaupasta tilattaessa tuote ei saapuisi koskaan perille ja jos saapuisi, olisi aivan arvoitus mitä se sisältäisi. Sivuston ainut paikkaansa pitävä asia taitanee olla ilmainen toimitus, koska ostoskorissa ennen maksukortin tietojen syöttämistä ilmainen toimitus on mukana hinnassa.

Että mikä olisikaan lopullinen hinta 73,99$ maksavalle Sexy Black Eyelash Trim Lace Babydoll Set -esimerkkituotteelle, on arvoitus.

Johtopäätös

Somessa kannattaa olla aina tarkkana ja tutkia yritysten taustoja. Näillä viidellä vinkillä pärjää jo hyvin:

  • Googlaa verkkokaupan ja yrityksen tietoja
  • Perehdy verkkokaupan F.A.Q.:hun ja toimitusehtoihin sekä sen yhteystietoihin
  • Etsi tuotteita myös muista kaupoista
  • Vertaile someprofiileja keskenään (Facebook vs. Instagram)
  • Katso onko Instagramissa yrityksellä seuraajina aitoja henkilöitä sekä yhteistyötä tunnettujen vaikuttajien kanssa
Jaa